Ile kosztuje tekst i jak wygląda współpraca z copywriterem, czyli za co płacę?

ile kosztuje tekst stawka za 1000 znaków

Stawki copywriterów są różne. Zawsze znajdą się osoby gotowe pisać za grosze. Są i tacy, którzy cenią swoje umiejętności bardzo wysoko. Oczywiście jest też spore grono copywriterów, których stawka za 1000 znaków jest uśredniona. Zastanawiasz się, ile kosztuje tekst i za co właściwie płacisz zlecając jego przygotowanie?

Praca i zarobki copywriterów

Wielu osobom, które dopiero rozpoczynają współpracę z copywriterami wydaje się, że płacą wyłącznie za czas potrzebny na przygotowanie tekstu. Ktoś siada, pisze, sprawdza (lub nie) i wysyła. O co tyle zamieszania? Nic skomplikowanego, każdy by tak potrafił. Nie jest niestety tak łatwo. Kupując torebkę w sklepie nie płacisz tylko za towar. Płacisz za obsługę zamówienia, magazynowanie, pakowanie, reklamę sklepu, transport. To są składowe niewidoczne, ale bardzo istotne z punktu widzenia właściciela sklepu. Jeśli kupuje torebkę u dostawcy za cenę A, to musi do niej doliczyć taką kwotę, by ostateczna cena Twojego zakupu B nie stanowiła wyłącznie jego zarobku, ale również pokrywała to, co niewidoczne. Na pracę i zarobki copywriterów nie składa się wyłącznie czas poświęcony na klepanie w klawiaturę.  Można śmiało powiedzieć, że pisanie jest tylko wierzchołkiem góry lodowej.

Stawki copywriterów, czyli ile kosztuje tekst?

Każdy, kto choć raz próbował znaleźć copywritera zapewne zaważył, że stawki copywriterów na rynku różnią się znacznie. Pierwszy kontakt z copywriterem to zwykle pytanie o stawkę za 1000 znaków, a następnie przerażenie i sprawdzanie stawek innych copywriterów. O dziwo okazuje się, że nawet ogłoszenia ze stawkę 1 zł za 1000 znaków ze spacjami mają wzięcie. Wiadomo – każdy poszukuje oferty najkorzystniejszej i ma do tego prawo. Zawsze znajdzie się również ktoś, kto będzie pracował za gorsze. Praca i zarobki copywriterów zależą przede wszystkim od umiejętności, ale również od samooceny. Ciężko oczekiwać wysokiej jakości tekstu za bardzo marną stawkę. Dobry copywriter musi się cenić – ale nie będzie się jednocześnie przeceniał.

Problem w tym, że na cennik copywritera wpływa wiele różnych składowych, które ciężko wrzucić do jednego worka. Pytanie „ile kosztuje tekst”, nie jest do końca trafnym pytaniem. Teksty bowiem różnią się od siebie rodzajem, tematyką, celem, przeznaczeniem. Oferta copywritera jest szeroka – stawki są różne. W sklepie obuwniczym inną cenę zapłacisz za kapcie, a inną za skórzane szpilki. Z tekstami jest podobnie. Stawka za 1000 znaków to bardzo ogólne pojęcie. Przykład? Mieliśmy kiedyś Klienta, dla którego tworzyliśmy opisy produktów do sklepu internetowego. Cena korzystna – Klient zadowolony z jakości tekstów. I nagle pojawia się problem. Klient poprosił o opracowanie tekstów do zakładek na stronie. I tu szok – skąd wycena, skoro za opisy produktów cena była inna. Tylko, że opisy produktów różnią się od opisów na stronie internetowej.

Jak wygląda współpraca z copywriterem?

Etapy współpracy z copywriterem w ogromnym skrócie opisuje poniższa grafika:

Ile kosztuje tekst i za co płacę? Etapy współpracy z copywriterem.

 

Zatrudniając dobrego copywritera płacisz nie tylko za tekst, ale również mnóstwo pracy, której nie widać.

Stawka za 1000 znaków czy stawka za roboczogodzinę?

Klienci zwykli pytać o stawkę za 1000 znaków. Spotkaliśmy się również z pytaniami o stawkę za słowa i strony. Czasem zdarzy się, że ktoś spyta o cenę ogólną za całe zlecenie i już właśnie na tym etapie czujemy, że będzie to dobra współpraca. Dlaczego? Bo, choć dla Klienta ważny jest efekt ostateczny (np. tekst o długości 3000 zzs), to dla nas na wycenę składają się szczegóły. To nie jest do końca tak, że siadamy do klawiatury i piszemy. To czas potrzebny na research wstępny, przygotowanie wyceny, kontakt z Klientem, sprawdzenie konkurencji, sprawdzenie strony Klienta, doszkolenie w specjalistycznej branży, zbieranie materiałów, sprawdzenie potrzeb Klienta, propozycję własnych rozwiązań, sprawdzenie słów kluczowych, formatowanie tekstu, nanoszenie ewentualnych poprawek. Wszystkie powyższe składowe i wiele innych, o których pewnie zapomniałam podczas pisania tego tekstu, składają się na pracę i zarobki copywriterów.

image sources

  • ile kosztuje tekst: Photo by rawpixel on Unsplash