Copywriter – teksty próbne za darmo. Dlaczego piszemy teksty próbne?

dlaczego piszemy teksty próbne - copywriter

Ile razy kupiłeś w Internecie coś, co okazało się totalnym niewypałem? Nie chodzi tylko o produkty, ale i o usługi. Większość doświadczonych copywriterów na rynku nie pisze tekstów próbnych – zwłaszcza darmowych. My piszemy darmowe teksty próbne, choć wielu uważa, że to strzał w kolano. Dlaczego piszemy teksty próbne i nie zamierzamy z tego rezygnować? Bo uważamy, że to uczciwe. To nasza inwestycja w przyszłość.

Nie sprzedajemy kota w worku

Chyba każdy z nas miał „przyjemność” choć jeden raz trafić źle podczas zakupów w Internecie. Mowa tu nie tylko o produktach, ale również o usługach. Wiele sklepów internetowych oferuje darmowe próbki produktów, co znacznie ułatwia decyzję – zwłaszcza przy dużych zamówieniach. Próbki wysyłają nie tylko większe sklepy, ale również małe firmy i twórcy rękodzieła. Nikt nie chce kupić kota w worku, dlatego my go nie sprzedajemy. Naszym potencjalnym klientom ZAWSZE jesteśmy gotowi napisać darmowe teksty próbne. Traktujemy to jako formę reklamy i  inwestycję w przyszłość. Owszem – wymaga to pracy i czasu, ale nie uważamy, że jest to czas stracony. Zaangażowany już na początku współpracy (a w zasadzie przed współpracą) tekściarz to godny zaufania copywriter. Teksty próbne są naszą inwestycją w zaufanie Klienta.

Doświadczony copywriter a teksty próbne

Większość doświadczonych copywriterów na rynku zastrzega na swoich stronach, że nie przygotowuje darmowych tekstów próbnych. Generalnie przyjmuje się, że darmowe teksty próbne piszą copywriterzy początkujący, z niewielkim stażem pracy i skromnym portfolio. My nie jesteśmy początkujący – mamy za sobą wiele różnego rodzaju zleceń i prowadzimy legalnie działającą firmę zajmującą się tworzeniem treści na strony www. Dlaczego piszemy teksty próbne? Bo uważamy, że to uczciwe. Bo w ten sposób Klient może zobaczyć jak odnajdujemy się w treściach przeznaczonych specjalnie dla niego. Może również sprecyzować na tym etapie swoje oczekiwania. Mówi, co mu się w tekście podobało, czego chciałby uniknąć, co należy dodać. To właśnie na etapie darmowego tekstu próbnego Klient często sam poznaje swoje potrzeby – wtedy również brief da się uzupełnić bardziej szczegółowo. Dzięki temu teksty zamówione (płatne) są perfekcyjnie dopasowane do wymagań zleceniodawcy.

dlaczego piszemy teksty próbne - copywriter

Darmowe tekst próbne – copywriter powinien je pisać

Wbrew pozorom przy pisaniu próbek tekstów stawiamy również na naszą wygodę. Dlaczego piszemy teksty próbne? Początkowy, krótki research do tekstu próbnego to mniej pracy później. To również możliwość przygotowania adekwatnej do poziomu trudności zlecenia wyceny, a także możliwość zapoznania się z tematyką.

Próbki tekstów – copywriter to też człowiek

Dla nas darmowe teksty próbne to również jedna z form poznania potrzeb Klienta. Dla zleceniodawcy jest to również moment do określenia swoich oczekiwań. Wielu Klientów zwykle na samym początku współpracy nie posiada do końca sprecyzowanych potrzeb. Naszym zdaniem po to są właśnie próbki tekstów. Copywriter tworzy szkic – klient go czyta i jest w stanie ocenić, czy widzi współpracę dalej, czy też nie.

Dlaczego piszemy teksty próbne, a nie ograniczamy się do portfolio?

Nie tworzymy portfolio, choć wiele poradników pt. „jak wybrać copywritera” powtarza jak mantrę „patrz w portfolio”. My wychodzimy z założenia, że dobry copywriter teksty próbne powinien pisać. Ok – czas to pieniądz, ale z doświadczenia wiemy, że zwracają się takie próbki tekstów. Copywriter w ten sposób może udowodnić swoje możliwości przy konkretnym zleceniu. Jeśli zapoznałeś się już z naszą stroną internetową, z pewnością udało Ci się zauważyć, że nie ma tu portfolio. Wcale nie oznacza to, że nie mamy doświadczenia. Każde zlecenie jest inne, każdy klient ma inne wymagania odnośnie zamawianych treści. Tekst pisany dla jednej osoby, może zupełnie nie odpowiadać drugiej.

Nie ufaj do końca portfolio

Jest jeszcze jedna strona medalu – copywriterzy, którzy pracowali w dużych agencjach marketingowych mieli możliwość uczestniczenia w licznych projektach – w swoim portfolio pochwalą się markami nawet, jeśli mieli znikomy udział w całej kampanii. Taki copywriter będzie miał ogromne i imponujące jakościowo portfolio, ale co z tego? Ile w tym było jego osobistej pracy? Po co chwalić się realizacjami dla innych, kiedy można dać parę słów od siebie? Czasem ograniczone portfolio znaczy więcej, niż to ogromne, ze znikomym udziałem. Portfolio nie znaczy o doświadczeniu i jakości. Pokazuje tylko sposób dopasowania się do wymagań wcześniejszych zleceniodawców. A każdy Klient jest przecież inny. Choć wielu uważa, że jest to strzał w kolano, my zamiast portfolio udostępnimy darmowe próbki tekstów. Copywriter w sumie kolan do pracy nie potrzebuje, tylko głowy, serca i zręcznych dłoni – niech strzelają😉.

image sources

  • teksty próbne copywriter: Photo by rawpixel on Unsplash