Dobry Copywriter, czyli jaki? Cechy doskonałego copywritera

dobry copywriter cechy

Jaki powinien być dobry copywriter? Jakie cechy powinien posiadać? Oto nasz (subiektywny) ranking cech, które są niezbędne u każdego doskonałego copywritera.

Dobry copywriter jest jak igła w stogu siana

Copywriter to osoba, której podstawowymi narzędziami pracy są słowa. I to nie byle jakie słowa. Dziś jest to dość popularne zajęcie – każdy chce pisać, jednak nie każdy to potrafi. Wielu wydaje się, że potrafią, choć w rzeczywistości tak nie jest. Na dobre teksty jest spory popyt. Jest jednak także popyt na teksty kiepskiej jakości za minimalną stawkę (a stąd i podaż kiepskich tekściarzy). Znalezienie porządnego copywritera w gąszczu tych „niewystarczających” i „ledwo-wystarczających” nie jest już takie łatwe. Jak znaleźć dobrego copywritera? Zapytaj wujka Google, przejrzyj ogłoszenia, popytaj wśród znajomych.

dobry copywriter cechy

Cechy dobrego copywritera

Nie każdy może zostać copywriterem – tu nie wystarczy klawiatura i dostęp do Internetu. Jakie cechy posiada copywriter doskonały?

Wiedza teoretyczna i praktyczna

Pisać każdy może – trochę lepiej i trochę gorzej. Nie każdy tekst będzie jednak „skutecznym tekstem”. Dobry copywriter zdaje sobie sprawę z tego, że słowa to potężne narzędzie marketingowe. Najlepszy copywriter wie, jak te słowa wykorzystać. Obszerna wiedza z zakresu SEO i marketingu internetowego jest niezbędną cechą każdego doskonałego copywritera. Warto dorzucić tu jeszcze choć odrobinę wiedzy z psychologii – teksty mają działać nie tylko na wyszukiwarki, ale i na czytelnika. Oczywiście to praktyka czyni mistrza. Sama wiedza teoretyczna nie wystarczy. Porządni copywriterzy wiedzą jak pisać dobre teksty pozycjonujące.

Sprawność językowa

Każdy copywriter, który chce utrzymać się na rynku MUSI mieć w jednym paluszku zasady ortografii i gramatyki lub przynajmniej wiedzieć, gdzie może swoje braki szybko uzupełnić, w razie potrzeby. Sprawność językowa copywritera to podstawa. Porządny copywriter nie boi się słownika i często do niego zagląda. Nie ma oczywiście ludzi nieomylnych, a często nawet największe autorytety języka polskiego spierają się nad poprawną pisownią. Copywriter też człowiek – może nie wiedzieć, zdarzy mu się nawet pomylić. Najlepszy copywriter uczy się jednak na błędach i nie popełnia ich ponownie. Sprawność językowa to nie tylko ortografia i interpunkcja – to również właściwa konstrukcja zdań. Copywriter doskonały nie odkłada poprawności językowej na dalszy plan i cały czas dąży do perfekcji. Copywriter nie musi posiadać wykształcenia humanistycznego, by pisać dobrze. Z pewnością ułatwia mu to sprawę, jeśli chodzi o poprawność językową, jednak często to właśnie umysły ścisłe zadziwiają kreatywnością.

Lekkie pióro

Lekkość pisania to ogromna zaleta każdego dobrego copywritera. Ułatwia pracę i pozwala zaoszczędzić czas. Dobry copywriter potrafi łatwo wyrażać swoje myśli. Nie znaczy to oczywiście, że po prostu siada i pisze, choć czasem i tak się zdarza. Czasem potrzebuje inspiracji, czasem godziny wytchnienia lub świeżego spojrzenia.

Kreatywność

Pisanie jest zajęciem twórczym. Wbrew samej nazwie, COPYwriter nie kopiuje. On tworzy. Kreatywność copywritera jest niezbędna, jeśli zależy nam na tekstach unikalnych i trafiających do czytelników. Porządny copywriter musi nie tylko potrafić stworzyć „coś z niczego”, ale również sprawnie tworzyć „coś oryginalnego z czegoś popularnego”. Najlepszy copywriter ma rozwiniętą wyobraźnię i na poczekaniu tworzy nowe skojarzenia i sposoby na oryginalne przedstawienie banalnych treści. Kreatywny copywriter będzie potrafił napisać pasjonujący tekst zarówno o myciu naczyń, jak i o zasadzie działania klocków hamulcowych. Copywriter doskonały porywa tłumy równie skutecznie hasłem reklamowym, jak długim poradnikiem.

Cechy kameleona

Może śmiesznie to brzmi, ale tylko najlepszy copywriter będzie potrafił bezbłędnie „wejść w skórę” (a w zasadzie w głowę) grupy docelowej, do której kieruje tekst. Inaczej napiszemy tekst medyczny skierowany do lekarzy, a inaczej tekst do mechaników. W inny sposób sprzedamy lakier do paznokci, a w inny kalkulator naukowy. Zdolność dopasowania się do odbiorców i ich potrzeb jest bardzo ważna przy tworzeniu tekstów perswazyjnych.

Ciekawość i dociekliwość

Podczas pisania każdego tekstu liczy się ciekawość i dociekliwość. Porządny copywriter poświęca czas na dokładny research. Potrafi wyszukiwać cenne informacje i w razie potrzeby jest gotowy (i chętny) do doszkolenia się w tematyce, której nie zna. Doskonały copywriter zdaje sobie sprawę z tego, że Internet to nie tylko wiedza użyteczna, ale i mnóstwo śmieci, które są powielane przez masy. Najlepszy copywriter potrafi przesiewać informacje i wyciągać z nich to, co istotne.

Samokrytyka, pokora i dystans

Najgorszy copywriter to ten, któremu wydaje się, że pozjadał wszystkie rozumy. To zresztą najgorszy typ człowieka, bez względu na zawód, który wykonuje. Dobry copywriter jest otwarty na sugestie i zdolny do samokrytyki. Najlepszy copywriter zna swoje możliwości i nie porywa się z motyką na słońce. Wie, kiedy odpuścić. Potrafi przyznać się sam przed sobą i przed klientem, że czegoś nie umie.

Odpowiedzialność

To cecha tak oczywista, że często o niej zapominamy. Doskonały copywriter musi być odpowiedzialny. Terminowość, dobra organizacja pracy, systematyczność i rzetelność są kluczowe w pracy każdego szanującego się copywritera. Ważna jest również odpowiedzialność za teksty – najlepszy copywriter nigdy nie będzie kopiował treści i nawet nie pomyśli o plagiacie. Odpowiedzialny tekściarz daje z siebie wszystko podczas pisania i wie, że Twój sukces – to jego sukces.

Jak rozpoznać dobrego copywritera podczas pierwszego kontaktu?

Wpisujesz w wyszukiwarkę słowo „copywriter”, przeglądasz strony lub ogłoszenia potencjalnych kandydatów, wybierasz swoich faworytów i wysyłasz do nich maile z prośbą o ofertę. Na co zwrócić uwagę podczas pierwszego kontaktu z copywriterem? Zwróć uwagę na sposób wypowiedzi Twojego kandydata. W jaki sposób Ci odpisuje? Co zawiera jego odpowiedź? Dobry copywriter będzie zadawał
Ci pytania – często dużo pytań. Chętnie przedstawi Ci własną wizję zlecenia, ale będzie potrafił również płynnie dostosować się do Twojej. Będzie chciał jak najlepiej poznać Twoje potrzeby przed przystąpieniem do napisania tekstu. Nie daj się zwieźć cenie – niech nie będzie to Twoje podstawowe kryterium wyboru. Droższy tekst może okazać się lepszy i skuteczniejszy od tego za parę groszy. Przecież właśnie o skuteczność chodzi, prawda?

image sources

  • dobry copywriter jak go poznać: Photo by rawpixel on Unsplash