Pisanie tekstów SEO-friendly powinno stać się nawykiem każdego, komu zależy na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwarek. Poprawnie przygotowane treści na stronie internetowej bardzo pozytywnie wpływają na pozycjonowanie strony. Jak pisać skuteczne teksty SEO? Istnieje kilka zasad, których przestrzeganie podczas pisania sprawi, że stworzysz teksty przyjazne SEO.
Czym są teksty SEO?
Jedną ze składowych skutecznego pozycjonowania stron internetowych są dobre teksty SEO. To ciekawe treści, które zawierają właściwie dobrane słowa kluczowe i prawidłowe formatowanie. Teksty przyjazne SEO ułatwiają robotom wyszukiwarek indeksowanie witryny i pomagają użytkownikom trafić na Twoją stronę internetową. Każdy tekst, który znajduje się na Twojej stronie internetowej, bez względu na to, czy znajduje się na blogu czy w zakładkach oferty, powinien być tekstem SEO-friendly.
Teksty seo-friendly to właściwe formatowanie i paragrafy
Artykuły na stronie internetowej i blogu powinny mieć odpowiednią długość. Absolutnym minimum, jeśli chodzi o dobre teksty seo, jest 300 słów. Oczywiście ciężko jest napisać wyczerpujący artykuł zamykając się wyłącznie w 300 słowach. Długie teksty należy podzielić w taki sposób, aby lepiej się je czytało. Niezbędne będą tutaj paragrafy, pogrubienia, cytaty, punktowanie, kursywa, grafiki z frazą alt. Tekst musi być nie tylko ciekawy i SEO-poprawny, ale również przyjemny dla oka – inaczej nikt go nie przeczyta. Żyjemy w erze skanowania – rzadko się zdarza, że odbiorca przeczyta Twój tekst od deski do deski. Dziś się nie czyta – dziś skanuje się wzrokiem najważniejsze fragmenty. Formatuj tak, by kluczowe fragmenty Twojego tekstu zostały wyróżnione i stały się bardziej widoczne. Nie zapominaj również o wewnętrznym linkowaniu, które w istotny sposób wpływa na pozycjonowanie strony.
Teksty przyjazne SEO to słowa kluczowe
Słowa kluczowe to absolutna konieczność w każdym tekście SEO-friendly. Nie mogą być to jednak byle jakie słowa kluczowe. Jeśli zastanawiasz się, jak pisać skuteczne teksty SEO w pierwszej kolejności wybierz dobre frazy kluczowe. Nie ograniczaj się do ogólnych słów kluczowych, skup się również na frazach długiego ogona. Dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z Planera Słów Kluczowych, możesz również skorzystać z podpowiedzi Google. Uważaj na bardzo popularne słowa kluczowe – przy dużej konkurencji będziesz mieć problem, by się wybić. Nie stosuj również wyłącznie fraz rzadkich – wówczas zredukujesz liczbę odwiedzin swojej strony.
Frazy kluczowe powinny znaleźć się w tekście zarówno w formie podstawowej, jak i odmienionej. Nie mogą jednak dominować tekstu. Stosuje je naturalnie, wybieraj również synonimy. Natężenie słów kluczowych w tekście nie musi być duże – pamiętaj, że stawiamy na jakość, nie na ilość. Faszerowanie swojej strony słowami kluczowymi z pewnością nie wpłynie pozytywnie na pozycję w wyszukiwarkach. W najgorszych przypadkach Twoja strona może zostać potraktowana jak spam – wówczas zniknie z wyników wyszukiwania. Pamiętaj, że słowa kluczowe mają być dodatkiem do treści. Tylko dodatkiem. To właśnie treść gra pierwsze skrzypce.
Dobre teksty seo to właściwie stosowane nagłówki
Każdy tekst przyjazny SEO to tekst podzielony na prawidłowe nagłówki. Nie chodzi tu oczywiście wyłącznie o pogrubienia. Nagłówki H1-H6 są bardzo ważne z punktu widzenia pozycjonowania strony. Hierarchiczne nagłówki to jedna z pierwszych rzeczy, na którą zwracają uwagę roboty wyszukiwarek. To właśnie na podstawie nagłówków indeksowana jest treść Twojego tekstu. W dobrych tekstach seo ważne jest nie tylko samo stosowanie nagłówków, ale również ich hierarchia. Nie przeplataj nagłówkami – mają być ułożone w prawidłowej kolejności. W nagłówkach powinny znaleźć się słowa kluczowe.
Pisząc teksty seo-friendly stosuj linkowanie wewnętrzne
Przy okazji artykułu możesz bardzo skutecznie poprawić indeksowanie swojej witryny, a także sprawić, że czytelnik pozostanie na Twojej stronie internetowej dłużej. Teksty przyjazne seo zawierają linki do innych tekstów znajdujących się w Twoim serwisie. Linkowanie wewnętrzne pomoże użytkownikom w poruszaniu się po Twojej stronie internetowej i nakieruje ich na najważniejsze treści.
Piszesz skuteczne teksty SEO? Pamiętaj o przejrzystych adresach URL!
Pamiętaj, że w dobrych tekstach seo znaczenie ma każdy szczegół. Istotny jest nawet adres URL. Powinien być krótki, dobrze ponadto jeśli znajdą się w nim słowa kluczowe. Zwięzły i przyjazny adres URL lepiej wygląda w serwisach społecznościowych i innych stronach internetowych, a ponadto jest łatwiejszy do zapamiętania (zakładkę „oferta” nazwij po prostu oferta, a nie „najlepsza-oferta-na-swiecie-lepszej-nie-znajdziesz-nigdzie”).
W dobrych tekstach seo króluje unikalność!
Jeśli chcesz się wybić, nie kopiuj innych! Teksty, które nie są unikalne już na starcie przegrywają. Algorytm Google nie toleruje duplikacji treści. Wszelkiego rodzaju próby kopiowania mogą bardzo drastycznie zmniejszyć naszą widoczność w wynikach wyszukiwarek. Plagiat jest niedopuszczalny i bardzo szybko wychodzi na jaw. Teksty seo-friendly muszą być oryginalne! Dlaczego jeszcze warto pisać treści unikalne? Ponieważ piszemy dla czytelników. Internauta wpisując pytanie w Google poszukuje idealnej odpowiedzi – nie będą go interesowały strony, które poruszają wiecznie te same kwestie, co inni. Zaprezentuj temat tak, by nie być taki jak inni. Nawet jeśli piszesz o gotowaniu kaszy jaglanej – możesz zrobić to w sposób ciekawy i oryginalny.
Jak pisać skuteczne teksty SEO krok po kroku?
Pisanie dobrych tekstów SEO wymaga wprawy. Roboty Google rządzą się swoimi prawami, a zaawansowane algorytmy zwracają uwagę na każdy szczegół. Dobry content to niestety za mało, by strona stała się widoczna w wyszukiwarkach. To oczywiście bardzo dobry początek, ale zwykle jest niewystarczający, by przebić się w gąszczu tekstów seo-poprawnych. Jak pisać skuteczne teksty SEO? Poniżej znajdziesz elementy, na które powinieneś zawsze zwracać uwagę.
Tytuł
Tytuł wbrew pozorom to jeden w ważniejszych elementów dobrych tekstów seo. To czynnik rankingowy. Powinien zawierać słowo kluczowe, odzwierciedlać tematykę całego tekstu, a ponadto zachęcać do przeczytania artykułu.
Meta Opis
Meta opis ważny jest nie tylko z punktu widzenia SEO, ale również zachęca użytkowników, by to właśnie na Twoją stronę weszli. Meta opis to taki króciutki tekst marketingowy, który może sprawić, że to właśnie Twoja witryna zostanie odwiedzona. Meta opis to średnio 2-3 zdania, w których powinieneś zamieścić słowo kluczowe i zachętę do przeczytania tekstu, która jednocześnie oddaje jego główną myśl.
Słowa Kluczowe
W jednym tekście powinieneś skupić się na 2-3 najważniejszych słowach kluczowych. Wybierz je rozważnie na podstawie wnikliwej analizy słów kluczowych. Wybierz również frazy długiego ogona – możesz wykorzystać je w nagłówkach. Stosuj również synonimy słów kluczowych. Pamiętaj, że frazy kluczowe powinny być rozmieszczone równomiernie w całej długości tekstu seo-friendly – należy umieścić je w tytule, leadzie, nagłówkach h2 i h3, a także w treści akapitów.
Lead
Wstęp (lead) to pierwszy i jednocześnie najważniejszy akapit w Twoim tekście przyjaznym seo. Oczywiście musi znaleźć się tam słowo kluczowe. Lead musi być nie tylko zwięzły, ale również szczególnie interesujący, by zachęcić czytelnika do przeczytania całego tekstu. Lead powinien być unikalny, inaczej może być przyczyną wewnętrznej duplikacji treści, która negatywnie wpływa na pozycjonowanie.
Treść tekstu
Właściwy tekst na stronę/bloga powinien mieć nie mniej niż 300 słów (>2 500 zzs). Podziel go na logiczne akapity, a akapity rozpocznij ciekawymi nagłówkami. Możesz wykorzystać punktowanie najważniejszych kwestii. W tekście dodaj frazy kluczowe w formie podstawowej i odmienionej. Rozmieść je równomiernie w tekście. Możesz je ponadto pogrubić. Pamiętaj, że piszesz dla użytkowników. Wysil się i spraw, by tekst był ciekawy, wyczerpujący temat, użyteczny, a ponadto poprawny językowo.
Obrazki
Grafiki i zdjęcia pomogą Ci przy formatowaniu tekstu. Jeśli planujesz dodać dużą ilość treści jednorazowo, obrazki sprawią, że tekst będzie przyjemniejszy dla oka. Obrazki powinny zawierać atrybuty alt z frazą kluczową. Pamiętaj, że obrazki również się pozycjonują – ktoś może trafić na Twoją stronę z grafiki Google, więc warto zadbać o jakość dodawanych grafik.
image sources
- jak pisać skuteczne teksty seo: Photo by Andras Vas on Unsplash